Lima: deel 3 - Reisverslag uit Lima, Peru van Milou Voort - WaarBenJij.nu Lima: deel 3 - Reisverslag uit Lima, Peru van Milou Voort - WaarBenJij.nu

Lima: deel 3

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

25 Februari 2019 | Peru, Lima

Arequipa, Cusco, Lima

De rit naar Arequipa leek voor eeuwig te duren. Ook deed de airco het niet goed in de bus waardoor het soms heel warm werd. Vanaf de terminal waren we snel met een taxi bij de Airbnb en werden we warm ontvangen door de gastvrouw. Het pand was helemaal nieuw en lag duidelijk in de juppen buurt van Arequipa. De studio was heel modern en gezellig ingericht. We hebben de spullen gedropt en zijn meteen de stad in gegaan om te eten. Het was al best laat en pas om 22u eten kennen ze niet echt in Peru. We zijn naar een vegan sushi restaurant gegaan op aanraden van Malou. Ja, je leest het goed, vegan! We waren allebei aardig sceptisch maar hebben al onze vooroordelen teruggenomen na het proeven van de heerlijke sushi. Eenmaal terug in het appartement waren we klaar om te douchen en lekker te gaan slapen.

De eerste dag hebben we, voor de verandering, lekker uitgeslapen en uitgebreid ontbeten. Terwijl ik motivatiebrieven schreef voor stageplekken, speelde Bas even huisman en draaide een paar wassen en deed de afwas. Het plan was om 15u een walking tour te doen door het oude centrum maar toen het bijna tijd was om te vertrekken begon het te regenen. We hebben lekker in het appartement gechilld en zijn rond 16.30 naar het centrum gelopen. Eerst zijn we naar een lokale bierbrouwerij gegaan waar we heerlijke biertjes hebben geproefd met wat fingerfood. Onze volgende bestemming was een Indiaas restaurant waar we hebben genoten van tikka massala met naan. Onze laatste stop was het Pisco Museum. Bas ging voor een Pisco tonic en ik voor een gin tonic. Het was een hele geslaagde avond!

Onze laatste dag in Arequipa hebben we weer rustig aan gedaan. Terwijl Bas boodschappen ging doen, nam ik de huisvrouw shift op me. Na de brunch zijn we naar het centrum gelopen voor een internetcafé. Ik had een computer nodig om m’n cv bij te werken en de sollicitaties te versturen. Binnen een uurtje was ‘de bende voor mekaar’ en konden we onszelf trakteren op koffie en een taartje. We hadden het plan van de walking tour doorgeschoven naar deze dag maar het begon wéér te regenen. Eigenlijk boeide die tour me ook niet zoveel want ik heb er al zoveel gedaan en zoveel oude stadscentra gezien met mooie gebouwen. We hebben een taxi gepakt terug naar de Airbnb en hebben lekker een film gekeken in bed. ‘s Avonds hebben we bij een restaurant om de hoek van het appartement heerlijke steak gegeten. We zijn vroeg gaan slapen want de volgende dag ging de wekker om 6.30. Er is maar een busmaatschappij die overdag naar Cusco gaat en die vertrekt om 7.45 vanaf de terminal. De host had een taxi voor ons geregeld en binnen 10 minuten stonden we met onze bagage en tas vol met eten en snacks bij de bus. De busrit was een taaie. 11 uur en bijna alleen maar door de bergen. In verband met wagenziekte was dat ook de reden dat we overdag wilden reizen. Gelukkig hadden we stoelen vooraan bij het grote raam zodat we goed overzicht hadden over de weg.

De busrit was heel lang en vooral het laatste stuk was echt verschrikkelijk. De buschauffeur had hele gevaarlijke inhaalpraktijken, jengelende kinderen en traditionele vrouwtjes die halve varkens in kranten meenamen om ter plekke te slachten en te verkopen als ‘broodje pulled pork’. Van deur tot deur zijn we zo’n 13 uur onderweg geweest. Eenmaal in het hostel werden we blij verrast door onze mooie kamer. Het leek wel een hotel met housekeeping elke dag, zachte witte handdoeken en gratis water. We zijn snel gaan douchen waar we erg van opknapten en toen gaan eten in het restaurant van het hostel. Dit was onze eerste keer in een partyhostel en aangezien het zaterdagavond was, stond de muziek goed hard. Ons plan was om die avond uit te gaan maar gezien onze vermoeidheid besloten we het even aan te kijken. Uiteindelijk hebben we lekker wat drankjes gedaan in het hostel en zijn we rond 12u gaan slapen.

De volgende dag hebben we lekker bijgeslapen en rustig ontbeten. Daarna hebben we plannen gemaakt voor de drie dagen die we in Cusco hebben. We besloten de eerste dag de stad te verkennen, maandag stond Machu Picchu al gepland en de laatste dag een quad tour te doen door het platteland en langs zoutterrassen. We hebben nog getwijfeld of we naar Rainbow Mountain wilden maar vonden het iets te intens voor de laatste dagen. Voor die tour zouden we om 3u ‘s nachts klaar moeten staan voor de pick-up en om 15u weer terugkomen. Daarvan zit je 6 uur in de auto en moet je zo’n 2,5 uur hiken op 5000m hoogte. Hiken op zo’n hoogte is sowieso al heel pittig en aangezien we totaal niet geacclimatiseerd waren was het een duidelijke nee. Daarbij kwam dat we die dag ervoor ook al vroeg uit de veren moesten voor Machu Picchu en pas rond 21u ‘s avonds thuis zouden zijn. De quad tour begon pas om 13u dus dat klonkt een stuk relaxter. Nadat de plannen rond waren, zijn we de stad ingegaan. We hadden prachtig zonnig weer! We hebben een rondje door het oude centrum gelopen, chocolade geproefd in het chocolade museum, koffie gedronken en jenga gespeeld (ik heb vanzelfsprekend gewonnen) in een super schattig cafeetje en weer geluncht in een andere tent. Het begon onderweg terug naar het hostel te regenen. We hebben even in het hostel gechilld en zijn later naar het centrale plein gegaan voor een drankje voordat in het hostel de bbq begon. Na de bbq was het tijd om de spullen klaar te leggen voor de volgende ochtend. We hebben lekker een filmpje gekeken in bed en zijn op tijd gaan slapen.

Maandag ging de wekker om 5.00. Om 5.40 zaten we in de taxi naar het treinstation. Toen we aankwamen bij het treinstation kregen we al het gevoel dat er iets niet klopte. Alles was dicht en er was niemand. De bewaker vertelde ons dat doordat het nu laagseizoen is er geen treinen rijden vanaf dit station. Er zou een bus komen om ons op te halen en die zou ons naar een treinstation 1,5 uur verderop brengen. Vanaf daar zouden we nog 1,5 uur met de trein moeten. De bus was wel van dezelfde maatschappij dus we hoefden geen extra ticket te kopen. Na 20 minuten wachten in de kou (op 3300m koelt het ‘s nachts flink af) kwam inderdaad de bus. De maatschappij was heel professioneel en begreep ook niet hoe wij online een treinticket konden kopen voor deze datum in plaats van bus en trein. Na 1,5 uur in de bus kwamen we aan bij het station en werden we naar de trein begeleid. De trein was heel luxe met grote ramen aan de zijkant en in het plafond om de mooie route te kunnen aanschouwen. De route was inderdaad prachtig. Door de bergen en langs een wilde rivier. Ondertussen konden we een beetje ontbijten. We hadden zelf snacks meegenomen en kregen uit het hostel een ontbijt voor take away maar dat stelde niet zoveel voor. Rond 10u kwamen we aan in Aguas Calientes aka Machu Picchu town. Dit mega kleine dorpje is compleet ingericht op toerisme. Overal zijn hostels, hotels, restaurants en cafés. We hebben eerst een busticket gekocht voor het laatste halfuur omhoog en zijn toen snel even wat gaan eten. Om 11.15 gingen we met team China de bus in. Onderweg zagen we veel backpackers die de bergklim lopend deden om geld te besparen. Aangezien wij maar een dag hadden, kozen wij voor gemak.

De organisatie van Machu Picchu werkt met tijdsloten om de toeristen te verspreiden over de dag. Er is ook een maximum van 2500 bezoekers per dag. Om 12u mochten wij naar binnen. Al snel verspreidden de toeristen zich over het gebied en konden we lekker rondlopen en foto’s maken. Het uitzicht was adembenemend. Dit plaatje hadden we al zo vaak gezien op foto’s en nu stonden we er zelf! Het is ook een bizar idee dat de Inca’s dit zoveel jaren geleden hebben opgebouwd zonder behulp van machines of iets dergelijks. We hebben zo’n 1,5 uur rondgelopen en onszelf toen beloond met een biertje in een bar met uitzicht over het gebied. De bus terug naar het dorpje ging vlot. We hoefden pas om 17u bij het station te zijn voor de trein terug dus hebben we lekker op het terras gezeten en jenga gespeeld (verloren). De trein terug was prima. Twee personeelsleden deden een modeshow met kleding gemaakt van alpacawol en we kregen drinken en snacks. In de laatste 1,5 uur met de bus stortten we helemaal in. Het was zo’n lange en intensieve dag geweest! Eenmaal terug in het hostel hebben we snel gedoucht en voordat het restaurant dicht ging een salade besteld. Er was karaoke avond wat we echt even niet aankonden dus hebben we lekker op de kamer gegeten.

Dinsdag werden we best vroeg wakker. Ik opende m’n mail en had van twee van de drie sollicitaties een mail terug dat ik op gesprek mocht komen. Super chill! Eind van de ochtend zijn we nog even naar een markt gegaan. We hebben in een ander cafeetje koffie gedronken en zijn toen terug gegaan naar het hostel om ons klaar te maken voor de tour. Om 13u werden we opgehaald en moesten we zo’n 1,5 uur rijden. Daar stonden de quads klaar en kregen we uitleg. Ik heb een keer eerder op een quad gereden in Turkije wat ik niet heel leuk vond dus ik ging lekker achterop om te kunnen genieten van het uitzicht en foto’s te maken. Samen met twee andere gasten en een gids hebben we twee uur rondgescheurd door de omgeving. De man uit Hong Kong lag na 5 minuten op de grond met z’n quad op z’n kop maar had gelukkig niets. We maakten een stop bij een archeologische site van de Inca’s en gingen daarna weer terug naar het startpunt. Onderweg zagen we het echte Peruaanse leven. Land wat met behulp van buffels en koeien werd verbouwd, ezels, schapen en prachtige bergen. Vanaf het startpunt gingen we met een auto naar de zoutterrassen. Vroeger deden ze deze route ook met de quads maar er zijn teveel ongelukken op de route gebeurd. De zoutterrassen waren heel gaaf. Op een berg zijn zo’n 4000 zoutbaden die gevuld worden met zout water uit een zoutmijn. De zon laat het water verdampen en zo produceren de lokale bewoners het zout wat ze verkopen door het hele land en buitenland. We hebben even geproefd en het was inderdaad erg zout! Voordat we terug gingen rijden naar Cusco konden we nog even wat empanadas scoren om hangryness te voorkomen. Eenmaal terug in het hostel moesten we de modder van ons afwassen en zijn we daarna gaan eten in een super lekker restaurant. M’n lieve padre had een diner voor twee cadeau gedaan dus daar hebben we heel erg van genoten!

Woensdagochtend was het tijd om de spullen te pakken en naar het vliegveld te gaan voor onze vlucht naar Lima. We zaten niet naast elkaar dus dit keer kon ik niet kijken naar hoe het Bas afging. De vlucht was prima maar de taxirit daarna duurde bijna een uur door al het verkeer. We dumpten de tassen en zijn naar een visrestaurant gegaan wat iemand mij aan had geraden. De zalmcarpaccio en zalmtartaar waren heerlijk! Na de lunch hebben we even in het hostel gechilld en ‘s avonds zijn we naar een ultrahip en vooral dure tent aan de kust gegaan. Het was maar goed dat we laat geluncht hadden want meer dan wat borrelhappen konden we ons niet veroorloven. De volgende ochtend verheugden we ons op het lekkere ontbijt dat Selina hostels altijd heeft. We moesten bijna een halfuur wachten en toen het kwam viel het op z’n zachts gezegd tegen. Ik was chagrijnig want ik had honger dus zijn we snel naar een ander tentje gegaan waar we wel lekker konden ontbijten. Na de brunch zijn we langs de kust helemaal terug gelopen naar het hostel. Het was eigenlijk veel te benauwd en warm voor een druk dagprogramma. We hebben onze was opgehaald maar twee witte strings waren grijs terug gekomen. In ons beste Spaans wisten we uit te leggen dat este no mas blanco was en we mañana terug zouden komen. We hebben even een siësta gedaan en toen was het al tijd om ons klaar te maken voor de geweldige afsluiter van de reis: eten bij Maido. Om 19.30 stipt stonden we voor de deur. We schrokken even toen we naar de sushi counter werden gebracht. Gelukkig kon er snel een normale tafel voor ons worden geregeld. De hele avond was een bizarre ervaring. De enorme hoeveelheid personeel waren alert en super beleefd. Als je op stond om naar het toilet te gaan werd met een tang van een dienblad je servet netjes op tafel gelegen. Een glas wijn was nog niet leeg of hij werd bijgevuld en na elk gerecht dat je met je handen moest eten kregen we een warm handdoekje. Het eten was ook fenomenaal. We hebben 12 gangen in totaal gegeten, waaronder cavia, alpaca en natuurlijk ceviche. Het was echt een topavond!

Op vrijdag werden we met een lichte kater wakker. We moesten om 11u de kamer uit zijn dus hadden lichtelijke haast. We zijn weer gaan ontbijten bij hetzelfde tentje. Daarna hebben we een uber naar Barranco gepakt. De buurt waar ik de vorige keer met Malou verbleef. We hebben even rondgelopen en in het park gechilld. Eigenlijk waren we wel klaar met Lima. We zijn terug gegaan naar het hostel, hebben de was opgehaald (het was zowaar weer wit??), wat inkopen gedaan en geluncht. Toen was het tijd om de tassen uit de opslag te halen en naar het vliegveld te gaan. We wilden een uber boeken zoals altijd maar er waren geen ritten beschikbaar. Later bleek dat de taxi’s bij de ingang van het vliegveld streng worden gecontroleerd of het geen illegale ubers zijn. We vonden gelukkig snel een taxi op straat. We waren al iets vertraagd en toen reden we een bizarre file in. Uiteindelijk hebben we er 1,5 uur gedaan over 10km. De chauffeur en wijzelf hadden het helemaal gehad. Door de vertraging waren we ook aan de late kant. Het inchecken ging redelijk snel maar bij de controle om de exit stempel te krijgen was er iets mis. De man keek moeilijk naar z’n computer en stuurde me daarna naar een andere vrouw. Ik begon een beetje te stressen. In Bas’ paspoort bleek perongeluk met het jaartal 2018 te zijn gestempeld maar dat had de vrouw die hem controleerde niet gezien. Uiteindelijk kreeg ik de stempel en was er niets aan de hand. Ik had wel de goede entry stempel dus wat er was weten we nog steeds niet. We konden nog snel wat eten halen en toen was het tijd om te boarden.

Het was vreselijk om al die Nederlanders weer te horen stressen toen het boarden iets vertraagd was en ze een halfuur in de rij voor de gate te zien staan. De vlucht was prima! We hebben Gooische Vrouwen gekeken en ik heb heel wat uurtjes kunnen slapen. Op Schiphol werden we opgehaald door paps en mams. Zuid-Amerika, het was geweldig en we komen snel terug!