Kroatië: deel 1 - Reisverslag uit Zadar, Kroatië van Milou Voort - WaarBenJij.nu Kroatië: deel 1 - Reisverslag uit Zadar, Kroatië van Milou Voort - WaarBenJij.nu

Kroatië: deel 1

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

26 Augustus 2019 | Kroatië, Zadar

Zagreb, Zadar, Pag, Rab

Rond 23u kwamen we aan in Zagreb. De grensovergang hield in; uit de bus, je ID aan een ambtenaar laten zien die er niet naar keek, terug de bus in en dat nog een keer aan de Kroatische kant. Een stuk relaxter dan lange rijen, drugshonden door je tassen en lastige vragen om je stempel te krijgen. We namen een uber naar het hostel en werden blij verrast. Het Swanky Mint Hostel was on fleek! Alles zag er hip en modern uit, er was een zwembad en een super gezellige bar. Ik was kapot van de lange dag waarin we op 4 plekken waren geweest en de auto -en busritten dus het was even een domper toen de kamer niet in orde was. Gelukkig was het snel gefixt terwijl wij wat dronken in de bar en konden we toen eindelijk douchen en slapen. De volgende ochtend hebben we lekker uitgeslapen, rustig ontbeten in het hostel en toen weer even gechilld op de kamer. Ik was na een week wel toe aan wat me-time. Rond 16u hebben we bij een bakkerijtje een pizzapunt naar binnen geschoven en daarna in een leuk tentje koffie gedronken. Om 17u begon de walking tour. We hadden een leuke gids die ons de geschiedenis van de stad vertelde en leuke feitjes zoals de kroonluchters in de kerk die uit een casino in Las Vegas komen en dat de naam van de munt (Kuna) komt van dierenvacht die ze vroeger als ruilmiddel gebruikten. Na de tour hebben we even wat gedronken in de Bar Street en daarna mega lekker gegeten in een klein restaurantje met truffelrisotto en volle rode wijn.

De volgende dag ging onze bus naar Zadar pas om 14u dus we hadden nog even tijd. Na het uitchecken en ontbijt zijn we naar het Museum of Broken Relationships gegaan. Klinkt ongezellig maar het was heel mooi. Het vertelt aan de hand van gedoneerde voorwerpen van over de hele wereld het verhaal achter het voorwerp en hoe de relatie verbroken werd. Zowel liefdesrelaties als familiebanden kwamen aan bod met diverse oorzaken. De ‘mooiste’ vonden wij de kapotte parachuterugzak. Een vrouw had hem gedoneerd. Zij had haar man leren kennen tijdens een parachutesprong en later is hij aan een sprong overleden omdat z’n rugzak kapot ging. Na het museum hebben we lunch gehaald bij de bakkerij voor onderweg, onze tassen opgehaald in het hostel en de tram naar het busstation gepakt. We hadden wat file in het begin dus kwamen uiteindelijk pas om 18u aan in Zadar. We zaten niet naast elkaar in de bus wat mij de kans gaf om ongegeneerd m’n gedownloade aflevering Temptation Island te kijken op de IPad van Bas. We konden lopen vanaf het busstation naar het hostel en werden daar warm ontvangen. We hebben ons even opgefrist en zijn toen met een uber naar het oude centrum gegaan. We hebben bewust een hostel gekozen wat op loopafstand zit vanaf de haven, het strand en het busstation maar iets verder vanaf het oude centrum waar alle horeca zit. We hebben heel lekker gegeten in een soort binnentuin van een restaurant en daarna nog een stukje gelopen door de oude straatjes. Bij de waterkant kwamen we bij de zee-orgel. Dit zijn holle buizen die onder de kade zitten waardoor er een geluid ontstaat als het water de lucht erin drukt. Er kwam net een boot langs toen wij er zaten dus het geluid was mega hard.

Onze eerste dag in Zadar waren we toen aan strand en chillen. We zijn na het ontbijt eerst naar de haven gelopen om boottickets voor de dag erna te kopen en zijn toen naar het strand gegaan. Eindelijk de Adriatische zee in en het LINDA Zomerboek lezen in de zon. We verbaasden ons over het hoge aantal dikke mensen, hoeveel mannen Speedo’s dragen en hoeveel er gerookt wordt. Ook gewoon als je kinderen ernaast zitten. Eind van de middag waren we er wel klaar mee en zijn we teruggelopen naar het hostel om te douchen. We zijn weer met de uber naar het oude centrum gegaan want om 18u begon onze walking tour. Onze gids vertelde leuk over de zichtbare overblijfselen in de stad van de Romeinse tijd maar de historie verhalen stopten niet dus na ruim een uur zijn we snel een straatje in geglipt toen de groep verder liep. We hadden gehoord over een leuke loungebar met uitzicht over de haven maar dat viel tegen. We zijn doorgelopen naar het restaurant wat op de planning stond voor die avond. De tuna carpaccio’s blijven geweldig. Om 00.00u was Bas jarig. 26 jaar! “Grijs en nog steeds puisten.”

Het plan voor Bas’ verjaardag was om een dagje naar het eiland Dugi Otok te gaan. De ferry ging pas om 12u dus we konden rustig opstaan. 1,5 uur later kwamen we aan in de haven. We wilden een scooter huren en lekker touren over het eiland en stoppen bij kleine strandjes maar dat liep even anders helaas. De haven waar wij aankwamen, verhuurden geen scooters dus moesten we met een dure transfer helemaal naar de andere kant van het eiland. Eenmaal aangekomen in het pittoreske Sali bleken alle scooters uitverkocht en er was geen busverbinding met andere plekken op het eiland. Er was daar alleen een haven maar geen strand of iets dergelijks om dan maar heen te gaan. We hebben ons verlies genomen, geluncht en de eerste boot terug genomen naar Zadar. Gelukkig was deze boot wat sneller dan de ferry maar deze legde aan in het oude centrum en niet in de haven dicht bij ons hostel waardoor we weer moesten wachten op een uber. Klaar meeeee! Gevalletje domme pech. We hebben onze dag niet laten verpesten en zijn na het douchen terug gegaan naar het heerlijke restaurant van de eerste avond. Daar heb ik m’n cadeautje aan Bas gegeven. We gaan in het najaar dineren in het winterrestaurant op Vuurtoreneiland in het Markermeer en daarna een nachtje slapen in Amsterdam. De boot naar het onbewoonde eiland vertrekt vanaf ‘t IJ en brengt je daar aan het eind van de avond weer terug. Na het eten hebben we nog een GinTonic gedronken bij een ander tentje en zijn toen lekker gaan slapen.

Zaterdag waren we keurig op tijd bij het busstation voor onze bus naar Pag om 10.45. Pag is een eiland waar je via een brug kan komen met de bus. Het staat bekend als partyeiland in de zomer met festivals en grote strandfeesten waar bekende dj’s draaien. We hadden een dorm geboekt voor 1 nacht met het idee leuke mensen te ontmoeten en daarmee naar een feest op het strand te gaan. De bus was 3 kwartier vertraagd dus ploften we neer bij een café voor koffie en de nieuwste aflevering Temptation Island. Mijn dag was sowieso al goed begonnen toen ik m’n tandenborstel in de wc liet vallen. Gelukkig had Bas een reserve mee! Uiteindelijk ging de bus pas om 12u weg. We hadden niet de gezelligste chauffeur en rijden kon die ook niet heel goed. Na 1,5 uur rijden door het bijzondere maanlandschap waren we op locatie. Het was een grote chaos in het hostel omdat de dag erna een heel beroemd 4-daags festival begon dus allemaal mensen moesten in -en uitchecken. We hebben onze tassen gedumpt in de kamer en hebben toen in het restaurant van het hostel een pizza gedeeld. Het hostel had een zwembad maar alle bedjes en loungestoelen waren al bezet en wij waren wel benieuwd naar dat beroemde strand dus hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar Zrce beach gereden. We kregen een elektrische scooter omdat de eigenaar de gewone scooters wilde bewaren voor meerdaagse verhuur. De remmen maakten een flink kabaal en we kwamen amper de berg op maar we hebben het gehaald! Op het strand hebben we een bedje gehuurd en genoten van het nazonnetje. Het was al een hele happening met muziek, mensen die gingen bungeejumpen en opgebouwde barren en dj booths voor alle feesten. Begin van de avond waren wij er wel klaar mee en zijn we terug gegaan naar het hostel en hebben we de scooter weer ingeleverd. Tot onze verbazing waren er nog steeds geen nieuwe mensen erbij gekomen in onze 6-persoons dorm. Alleen een wat oudere vrouw die de hele dag lag te slapen... We hebben gedoucht en zijn naar het dorpje gelopen waar we super lekker hebben gegeten. Toen we terugliepen, gaven we aan elkaar toe dat we eigenlijk allebei niet echt in de partymood zaten en besloten we het feest te skippen. Voor het vervoer heen en terug ben je afhankelijk van taxi’s en die schroeven hun prijzen flink op tijdens dit soort evenementen. De dag erna ging onze boot ook om 9u naar Rab dus we besloten lekker te gaan tukken in ons stapelbedje.

De volgende ochtend stonden we ruim op tijd bij de boot en hadden we onderweg wat ontbijt gehaald bij een klein supermarktje. We lachten om de mensen die een halfuur van tevoren al in de rij gingen staan in de brandende zon terwijl wij op de kade smulden van onze baguette met cream cheese en salami. Binnen een uurtje waren we op Rab. Dit eiland is nog niet zo bekend onder toeristen en dat was meteen te merken. Er heerste een oase van rust en dat was precies waar we naar op zoek waren. Het lopen met de tassen naar de Airbnb was weer even taai maar we werden warm ontvangen en konden de kamer al in ondanks het vroege tijdstip. De kamer was super knus met een balkon met een klein zitje en een prachtig uitzicht over de haven. We hebben onze badkleding aangedaan, een scooter gehuurd en zijn naar het noorden van het eiland gereden naar Paradise beach, het enige zandstrand op het eiland. De zee komt niet hoger dan je knieën voor de eerste 50 meter wat veel gezinnen aantrekt. We hebben bedjes gehuurd en aan onze tan gewerkt. Tussendoor zijn we even naar de supermarkt gereden om lunch te halen. We zitten pas op de helft van de vakantie en het bedrag op onze gezamenlijke rekening wordt steeds kleiner dus we besloten even wat meer budget te leven. Typisch wel... Eind van de middag zijn we terug naar de Airbnb gegaan om te douchen en hebben daarna boodschappen gehaald bij de supermarkt voor een avondje ‘thuis’ tapas eten. We leenden wat servies van de gastvrouw en genoten op ons balkonnetje van de zon die achter de bergen verdween. We hebben de fles witte wijn die we hadden gekregen van de gastvrouw in de wijnstreek in Slovenië koud gezet en aangebroken.

Onze tweede en helaas alweer laatste dag op Rab hebben we lekker uitgeslapen. Ik schudde een pré-ontbijtje uit m’n mouw met gesneden nectarines uit de ijskast. Daarna zijn we via de supermarkt naar een ander strand in het zuiden van het eiland gereden. Op een muurtje met onze voetjes in het water om af te koelen hebben we als echte Nederlanders onze brunch opgesmikkeld om vervolgens bij een beach club op een bedje neer te ploffen en pas na 3 uur iets te bestellen. Rond een uur of 6 zijn we de mooie rit terug gereden naar de B&B. We hebben ons opgefrist en zijn begonnen aan onze borrel met de restjes van de dag ervoor. De limoen voor in de Corona’s kon ik gewoon uit de boom trekken die over ons balkon heen groeide. Later die avond zijn we het centrum in gegaan. Het was een leuke wandeling langs de haven en souvenirkraampjes waar ik twee enkelbandjes scoorde. We hebben een salade gegeten en zijn toen terug gegaan want Bas had nogal hoofdpijn van de hele dag in de zon. De dag erna begon onze reis naar Split.