Kroatië: deel 2 - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Milou Voort - WaarBenJij.nu Kroatië: deel 2 - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Milou Voort - WaarBenJij.nu

Kroatië: deel 2

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

28 Augustus 2019 | Kroatië, Dubrovnik

Split, Hvar, Brac, Dubrovnik

Van deur tot deur heeft de reis naar Split ons wel 9 uur gekost. De boot vanaf Rab naar Zadar vertrok vanaf het noorden van het eiland dus we moesten eerst met een taxi daarheen. We herhaalden ons “ontbijten op de kade” ritueel en konden toen aan boord. Twee uur later stapten we uit in het centrum van Zadar. We hadden zo’n 1,5 uur de tijd voordat onze bus naar Split vertrok. We besloten onszelf nog een keer te verwennen met een lunch bij ons favoriete restaurant in Zadar. Na de fijne lunch zijn we snel met een uber naar het busstation gegaan. We hadden weer file in het begin en de bus stopte super vaak dus het duurde allemaal veel langer dan gepland. Na een potje magneetganzenbord en 10 potjes “Wie ben ik?” waren we er wel klaar mee. Ik had ook sinds die ochtend jeukende rode warmte-uitslag over m’n hele benen wat erg irritant was. Toen we eindelijk in Split waren, stond ons nog een fijne tocht te wachten met de tassen door de hitte naar het hostel. Eenmaal in het hostel hebben we even gechilld en ons opgefrist. ‘s Avonds wilden we eten in een bepaald restaurant maar die was al helemaal vol dus hebben we gereserveerd voor de dag erna. Gelukkig had Bas nog een troef achter de hand en zijn we gaan eten in een wijnbar met heerlijke kazen en hammetjes. Het was wel echt mega toeristisch in het centrum met alle kleine straatjes. We waren moe van de dag onderweg zijn dus zijn lekker vroeg gaan slapen.

De volgende ochtend hebben we uitgeslapen en ontbeten met carrot cake (had ik nog niet gehad!) en koffie bij een tentje aan de boulevard. Daarna zijn we terug gelopen naar het hostel om zonnebrand te smeren in de airco om vervolgens door te lopen naar het strand. We vonden chille bedjes aan het eind van het strand. Eigenlijk een soort stenen kade wat ook weer voordelen heeft, geen zand overal! Via een steiger kon je de zee inspringen en met een trapje weer de kade op zoals bij wel meer stranden in Kroatië. We hadden niet mega zin om weer een paar uur te bakken maar overdag is het echt te warm om iets anders te doen. We hebben nog even het speelkasteel in het water bestierd maar werden meteen terug gefloten want je moest er blijkbaar voor betalen. Eind van de middag hebben we onszelf even opgeladen met chips en cola in de kamer en zijn we na het douchen naar het restaurant gegaan. We hebben super lekker gegeten! Na het eten zijn we nog even door het bekende paleis heen gelopen en toen over de boulevard terug naar het hostel.

Onze tijd in Split was kort en dat vonden we prima. We hadden heel veel zin om weer naar de eilanden te gaan! We hebben in de haven even een broodje gehaald en om 11u ging de boot naar Hvar. Hvar staat bekend als het Ibiza van Kroatië met luxe jachten en exclusieve feesten. Dit beeld werd meteen bevestigd toen we de haven in kwamen. Bizar grote, luxe jachten lagen daar en de bewoners paradeerden op het dek om neer te kijken op de plebs die hun rijkdom bewonderden. Wij zijn door de kleine, schattige straatjes naar een scooter verhuur gelopen en toen in twee keer met de bagage naar de Airbnb gereden. Na het inchecken hebben we ons ingesmeerd en zijn we op pad gegaan. Het complete Nivea assortiment aan zonnebrand is er inmiddels bijna doorheen (ja, echt!). Bas had online een leuke beach club gevonden waar je mooi de zonsondergang kon zien en rond die tijd ook een feestje begon. We hebben even een stop gemaakt bij de supermarkt voor een lunch en zijn toen naar de beach club gereden. De tent was een tikkie ordinair maar met chille tweepersoons zonnebedjes, muziek, een bar en prachtig uitzicht. Ik vond zelfs een echte Magnum wat verder nergens te krijgen is in het land! We hebben lekker gelounged en de zonsondergang bekeken en zijn toen terug gegaan naar de kamer om ons op te frissen voor de avond. Een scooter op de eilanden is zo fijn! We kunnen overal heen, makkelijk parkeren en genieten van het mooie uitzicht terwijl de bruine kleur op ons waait. Die avond zijn we langs de haven en over de boulevard gelopen en hebben we bij een simpel tentje gegeten.

De dag erna stond een kleine roadtrip op de planning. We hebben eerst lekker uitgeslapen en toen weer ontbeten op een bankje voor de supermarkt. Daarna zijn we langs twee strandjes gereden voor wat foto’s en een korte dip om af te koelen. We hadden niet zo’n zin om te tannen dus zijn langs de supermarkt gereden voor een lunch en hebben dit op het terrasje van de Airbnb opgegeten. Daarna hebben we even gechilld op de kamer en ons opgefrist. Die avond zijn we met de scooter naar de andere kant van het eiland gereden. Weer zagen we prachtige uitzichten! Dit deel is een stuk minder toeristisch en fancy. We zijn eerst naar het verste dorpje gereden waar we wat hebben gedronken in een bar met super mooi uitzicht over de zee en haven. We mochten zonder extra charge gebruik maken van de hemelbedden die verspreid stonden over de rotswand om ons drankje op te drinken. Daarna zijn we doorgereden naar Stari Grad. We konden niet kiezen tussen twee restaurants dus besloten in de eerste het voorgerecht te eten en bij de tweede een hoofdgerecht. Allebei zeer geslaagd! De tocht naar huis was lang en koud maar het absoluut waard.

De volgende ochtend was het een heel project om ontbijt te kopen, te tanken, in twee keer onszelf en de spullen bij de haven te krijgen, de scooter in te leveren en te pinnen. Binnen een uurtje waren we in Bol op het eiland Brac. We moesten de sleutel van ons appartement ophalen bij een kantoortje en daar bleek dat we er pas om 16u in konden. We konden gelukkig wel de spullen achterlaten dus trokken we in de wc even onze badkleding aan en zijn we met een taxiboot naar het bekende Zlatni Rat strand gegaan. Eerst zijn we nog langs een scooter verhuur gelopen maar die had geen scooters meer dus reserveerden we voor de dag erna want het was best prijzig en we hadden hem die dag niet per se nodig. Het Zlatni Rat strand is heel populair omdat het in een punt bij elkaar komt. Van boven ziet het er spectaculair uit maar de realiteit viel ons tegen. Het is gewoon een stenen strand vol met bedjes en toeristen. We hebben een paar uur op een bedje gelegen en zijn toen terug gegaan naar Bol met de taxiboot. Tot onze grote verbazing werden we vanaf het kantoortje naar het appartement gebracht met een auto. Wij hadden ons mentaal al voorbereid op een lange zwetende wandeling bergopwaarts. Het appartement was ón fleek! We hadden dit met flinke vroegboekkorting geboekt. Het was een volwaardig appartement met een terras voor een prijs die minder was dan sommige kamers waar we hebben geslapen. We hebben gedoucht en zijn toen terug naar het centrum gelopen naar een wijnmaker voor een proeverij. We kregen onder het genot van het eerste glas een korte rondleiding door de ruimtes met de machines en vaten en konden daarna genieten van de overige 3 wijnen met wat hapjes. We zaten super leuk aan het water met uitzicht op de haven. We wilden ons appartement optimaal benutten dus hebben boodschappen gehaald en thuis een lekkere watermeloensalade in elkaar gedraaid.

Onze tweede dag op Brac stond er weer een roadtrip op het programma. Terwijl Bas verse broodjes haalde, kookte ik eitjes voor ons zondags ontbijtje. Daarna is Bas de scooter gaan halen en zijn we vertrokken naar het hoogste punt van het eiland. Onze 50cc scooter had af en toe wat moeite om de steile bergen op te komen maar we hebben het gered. Bij het uitzichtpunt hebben we wat foto’s gemaakt en toen zijn we doorgereden naar Supetar, een stadje aan de andere kant van het eiland. Onderweg reden we langs wijngaarden en zagen we de witte kalksteen waar ongeveer elk huis hier van is gebouwd. Zelfs het Witte Huis in Washington DC! In Supetar vonden we een ‘beach club’ met koud bier en sicke glijbanen die uitkwamen in een zwembad met zeewater. Die moesten we natuurlijk even uitproberen! 3 keer achter elkaar gingen we achter de kids aan de trappen op en van de glijbanen af. Daarna zijn we even opgedroogd in de zon en naar een ander tentje gegaan voor een late lunch met mosselen en wat kaas en ham. Onderweg naar huis hebben we bij een grote supermarkt boodschappen gedaan voor het avondeten en de scooter vast volgetankt. Het was nog best een stuk terug rijden dus toen we terug waren in het appartement ploften we met onze houten reet neer op ons terras voor een welverdiend biertje en een kleine borrel. Daarna is Bas aan de slag gegaan in de keuken. Een heerlijke biefstuk met champignons en rode wijnsaus was het resultaat met wat brood om de saus mee op te zuigen. We hebben de avond afgesloten met een aflevering Divorce in bed en zijn toen lekker gaan slapen.

Om 8.30 ging onze boot naar Dubrovnik dus de wekker ging vroeg want we moesten weer in twee keer met de bagage naar de haven en de scooter nog inleveren. We dachten eerst dat we met de boot terug moesten naar Split en dan met de bus wat echt de hele dag zou duren dus we waren heel blij toen bleek dat er een rechtstreekse boot was. Hierdoor kregen we ook niet te maken met de grensovergang met Bosnië die op een of andere rare wijze de kustlijn van Kroatië onderbreekt omdat ze ook 30km kustlijn wilde. De boten hier zijn ook heel relaxt met ruime stoelen, goede airco, schone wc’s en een bar met piston koffiezetapparaat. We vonden een plek aan een tafel waar we ontbeten met al het beleg wat we nog over hadden op een vers stokbrood wat Bas nog gehaald had. We hebben al zoveel plezier gehad van m’n IKEA-mesje met hoesje van €1. Ook de druk -en sluitzakjes en tissues komen elke keer weer van pas (kind van m’n moeder hè). Om 12.30 waren we in Dubrovnik en moesten we voor de laatste keer met de tassen lopen en alle trappen op naar onze kamer. We sliepen bij een schattig omaatje die twee kamers verhuurt aan gasten. Ze was nog aan het schoonmaken dus lunchten wij met de restjes op het balkonnetje naast de kamer. Toen we de kamer in konden hebben we ons ingesmeerd en zijn we naar het lokale strand bij het oude centrum gegaan. We hadden geen zin om echt te bakken maar moesten wel even afkoelen dus hebben we een duik genomen in de zee en toen in de schaduw gekaart met een drankje. We hadden ook maar een paar uurtjes want om 18u begon onze walking tour. We hebben ons even opgefrist in de toiletten, een lekker ijsje gehaald en toen begon de twee uur durende tour door de oude straatjes van Dubrovnik. Het was een erg leuke tour maar aan het eind was onze spanningsboog wel klaar. We hebben lekkere truffelpasta gegeten in een klein restaurantje in een van de straatjes en zijn toen met de uber terug naar huis gegaan om lekker te slapen.

Onze laatste dag in Dubrovnik besloten we nog een dag flink te consumeren en te genieten voordat het leven van werken, studeren, vroeg opstaan en sporten weer begint. We zijn na een ontbijtje van de supermarkt naar een hippe, mooie beach club gegaan. Het lag in klein baaitje en het was heel smaakvol ingericht. We hebben de hele dag op een bed gelegen, gezond, gezwommen, gegeten en gedronken. Begin van de avond zijn we even langs de kamer gegaan en toen naar een oester en sushi restaurant in het oude centrum. We hebben lekker gegeten en toen nog een cocktail gedronken bij een andere tent om de vakantie af te sluiten en even te reflecteren. We hebben ook even de kas opgemaakt. Dat was makkelijk want we hebben alles opgemaakt! Het was het allemaal waard want we hebben een heerlijke vakantie gehad met veel zon, veel slapen, veel en lekker eten en super leuke activiteiten! Ik heb alles uit m’n tas aangehad behalve alle sokken en m’n sportkleding wat alweer genoeg zegt. We zijn helemaal uitgerust om te beginnen aan het nieuwe jaar!