Zuid-Korea: de eerste 2 weken - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Milou Voort - WaarBenJij.nu Zuid-Korea: de eerste 2 weken - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Milou Voort - WaarBenJij.nu

Zuid-Korea: de eerste 2 weken

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

10 September 2017 | Zuid-Korea, Seoel

Woensdag 23 augustus werd ik door m'n paps, mams en Anouk naar Schiphol gebracht en uitgezwaaid. Het afscheid was dit keer een stuk minder emotioneel dan toen ik 3 jaar geleden naar Azië vertrok. De oudjes zijn het inmiddels een beetje gewend ;). Van de Voortjes zijn altijd lekker op tijd dus ik had na het inchecken en de douane nog 3 uur om mezelf te vermaken. Dit werd uiteindelijk 4 uur omdat de A380 van de Emirates iets vertraagd was. Het vliegtuig was waanzinnig. 90 rijen van 10 stoelen, een tweede verdieping voor de business en first class, tv-schermen groter dan m'n laptop met 1000 films en super luxe stoelen. Een zeer fijn begin na de schrale vluchten met United Airlines.

De eerste vlucht naar Dubai was prima en de vertraging was zo goed als ingehaald. Op Dubai moest ik nog zo'n 10 km lopen naar de gate voor de volgende vlucht naar Seoul. Tijdens de tweede vlucht kon ik gelukkig wat slapen en m'n koffer stond al klaar toen in door de douane was. Toen kon het spektakel gaan beginnen: de weg naar m'n hostel vinden. Bij vorige tripjes in het buitenland waggelde ik altijd achter m'n ouders, Rik of Simone aan maar nu moest ik er echt zelf aan geloven. De trein -en metroreis gingen voorspoedig en ook de wandeling naar m'n hostel op een paar keer mislopen na. Echter maakte m'n 40 kilo bagage het lastig. Zuid-Korea is in tegenstelling tot Nederland dus níet plat en stoepen zijn ook niet recht. Maar goed, I found it! Na een reis van bijna 30 uur kon ik eindelijk douchen, eten en m'n bed in.

Mijn eerste maaltijd in Korea nuttigde ik bij de 'Turkisch Cuisine', nog even op safe gespeeld. Toen ik terugkwam in m'n hostel bleken 3 bezette bedden van de 3 chicks te zijn naast wie ik tijdens de tweede vlucht zat, toevallig! De eerste dagen had ik nog veel last van een jetlag. De 15 uur tijdsverschil met Midden-Amerika was toch heftiger dan ik had verwacht. De volgende dag heb ik door Itaewon gelopen en mezelf getrakteerd op een lekker broodje en taart. Ook moest ik nog een aantal dingen regelen voor het aankomende semester. Zaterdagochtend heb ik een taxi genomen (veel beter dan de metro!) naar de campus van Yonsei University. Helaas begreep de taxichauffeur alleen de maingate en moest ik weer met m'n koffer op pad naar het gebouw waar ik de komende maanden in ging wonen. Halverwege de tocht in 35 graden en brandende zon stopte een lieve Koreaanse docent en mocht ik met haar meerijden, eerste indruk was dus top! Toen ik aankwam zag ik Carmen met d'r ouders en zusje aankomen lopen, perfecte timing! We checkten samen in en werden blij verrast door onze gedeelde kamer. Alles is modern en schoon en het is groter dan het op het YouTube filmpje lijkt.

We hebben even geluncht en toen de kamer ingericht. Het matras is hard en het kussen is gevuld met geknipte rietjes maar m'n lakens roken nog naar mama dus dat maakte een hoop goed. 'S avonds hebben we Koreaanse hotpot gegeten met ingewanden en de lokale drank soju uitgeprobeerd. Zondag gingen we naar de Ikea. Het was even lastig het metrosysteem onder de knie te krijgen (Anouk, waar was je?!!) maar inmiddels is het appeltje eitje. Eenmaal aangekomen bij de Ikea hebben we onszelf vol gestopt met zalmpasta en schappelijke koffie en zijn we de shoptour begonnen. Kussens, bestek, borden, schaaltjes, prullenbak, badmat, Tupperware set enz enz. Heerlijk om in een winkel rond te lopen waar alles precies zo is als thuis.

Maandag hadden we om 9u Orientation Day van de campus. Voor we op de hoogte waren hadden we al 2 regels gebroken, oeps! De regels zijn streng. Vooral op het gebied van het andere geslacht. Blijkbaar denken Koreanen dat je al bevrucht in de lift staat als je op de gang van de jongens bent geweest, laat staan de kamer! "Sometimes you want to invite someone over to your house, but this ain't your house!" Okeee, what happend to mi casa es tu casa??! Alcohol is ook verboden maar ach, no risk no fun. De rest van de dag zijn we de buurt gaan verkennen. De campus heeft een perfecte locatie dichtbij meerdere leuke buurten. Sinchon en Hongdae zijn het dichtst bij en vol met winkels, restaurants, barren en clubs. 'S avonds hebben we Koreaans gegeten met Carmens ouders en zusje. De twee dagen daarna verbleef Carmen in het hotel bij haar familie om nog wat uitstapjes te ondernemen en heb ik het een en ander geregeld zoals internet, een bankrekening, studentenkaart en mislukte pogingen gedaan om van m'n jetlag af te komen. Donderdag was Carmen weer terug en zijn we naar Hongdae gegaan. 'S avonds was er een feest in een club vlakbij voor internationals van Yonsei. €12 voor onbeperkt drank is altijd een goed idee, tot je de volgende dag wakker wordt..

Vrijdag hadden we ons eerste college om 14u. Gelukkig was het alleen introductie en mochten we na een uurtje weer gaan. We zijn terug gegaan naar de Ikea om een bodem te leggen voor de volgende shoptour. Tegenover de Ikea zit een enorme groothandel. Door lief te lachen mochten we ondanks dat we geen lidmaatschap hadden toch winkelen. We zijn helemaal los gegaan. Yoghurt, rozijnen, granola, appels, eieren, thee, koffie, chips, crackers, koekjes, kruiden, wasmiddel, avocado's, Philadelphia, kaas (!) en verrukkelijk wit casinobrood. Allemaal in bizarre verpakkingen. Genoeg om de komende tijd van te ontbijten en af en toe te lunchen en heel fijn om wat tussendoortjes in huis te hebben. Het is namelijk best wel irritant om voor elke maaltijd de deur uit te gaan en ook zeker niet goedkoop. De supermarkten in de stad zijn echter super duur waardoor het goedkoper is om iets te halen dan zelf te koken. Iets waar ik, opzich, makkelijk aan kan wennen :).

Zaterdag zijn we naar het Olympic Park en Gangnam gegaan (van Gangnam Style). Iets verder weg maar ook een hele gezellige buurt. 'S avonds hebben we gegeten met een Nederlands meisje van een andere universiteit in Seoul die Carmen via het roeien een beetje kent. Heerlijk Indiaas gegeten en plannen gemaakt voor een paar daagjes skiën in de winter. Zondag hadden we zin om te chillen en hebben we ons seizoen Suits op Netflix voortgezet. 'S avonds zijn we met een grote groep van de campus Koreaans gaan bbqen en na wat drankjes gaan karaoken, een grote hobby van menig Koreaan. Je huurt met je groep een kamer af met banken, een groot tv-scherm en een boek waar je de liedjes uit kan kiezen. Het was geweldig.

Het college om 9u de volgende dag was iets minder geweldig. We hebben de klok vooruit gekeken en zijn daarna met gierende banden terug ons bed in gegaan om lekker te Suitsen en te dutten. Inmiddels hebben we aardig onze draai gevonden. Ons kamertje voelt echt als thuis. Alleen nog een broodrooster en schoonmaakspullen (blijkbaar ben ik niet de enige die haren op de muur van de douche plakt!) scoren en dan zijn we helemaal compleet! Met wat creativiteit is voor alles een oplossing te vinden. Yoghurt eten uit een Tupperware bakje, haarclipjes gebruiken ipv een wasknijper om een zak af te sluiten en een handdoekje op een plank boven m'n bureau als droogrekje voor de vaat. Heel gek om te bedenken dat we hier nu echt wonen.

Hieronder nog een lijstje met dingen die me zijn opgevallen afgelopen 2,5 week:
- Als aankondiging dat de metro eraan komt wordt er altijd een vrolijk trompet muziekje afgespeeld
- Vaak is er in een restaurant geen toilet aanwezig maar krijg je een sleutel mee om in een ander pand te gaan.
- Eten en drinken is een gezamenlijke activiteit. Veel maaltijden zijn 2 porties en kunnen niet voor een persoon besteld worden, veel gezelliger!
- In de metro is het erg stil, niet omdat het moet maar omdat iedereen met z'n telefoon zit. Inclusief 3 powerbanken om de hele dag genoeg batterij te hebben.
- Koreanen vinden het heel spannend om met buitenlanders te praten. Als je naar je telefoon wijst lijken ze al iets te ontspannen.
- Tijdens het wachten voor de metro vormt iedereen een nette rij achter elkaar in plaats van in een kluitje voor de deur staan dringen.
- Als iemand in de metro op je schouder in slaap valt dan laat je diegene slapen.
- Colleges hier zijn in klassen van max 50 mensen en heel interactief.
- 'My mouth is hungry' is een Koreaanse manier om te zeggen dat je geen honger hebt maar wel zin hebt in eten.
- Geld en cadeaus geef je met twee open, vlakke handen en wisselgeld pak je ook zo aan.
- Ook als je aan het werk bent in een supermarkt of andere winkel zit je met je telefoon. Facetimen met een vriendin terwijl je een klant helpt is heel normaal.
- Alle jongens hebben een bloempotkapsel
- Iets bestellen van een Koreaanse menukaart is elke keer weer russian roulette
- Koreanen hebben een aparte geur. Vooral in de metro komt de Koreaanse luft soms als een klap in je gezicht. We hebben nog niets kunnen bedenken waar we het mee kunnen vergelijken.
- Nergens staan prullenbakken maar het is overal wel heel schoon.
- In alle restaurants wordt gratis drinkwater aangeboden.
- Overal zijn gratis openbare wc's die keurig onderhouden worden.