Zuid-Korea: 7 oktober t/m 20 november - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Milou Voort - WaarBenJij.nu Zuid-Korea: 7 oktober t/m 20 november - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Milou Voort - WaarBenJij.nu

Zuid-Korea: 7 oktober t/m 20 november

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

28 November 2017 | Zuid-Korea, Seoel

Oktober:
De afgelopen weken waren niet heel spectaculair. De midterms kwamen eraan dus er moest zowaar gestudeerd worden (huh, studeren?). Het was even wennen om me langer dan een paar uur te concentreren maar uiteindelijk zijn ze alle 6 (!) goed gegaan. Voor Koreaans zat ik nog even in de stress maar daar heb ik, gelukkig op tijd, de perfecte oplossing voor gevonden. In een buurt hier vlakbij worden een op een bijlessen georganiseerd. Je krijgt gratis een uur bijles van een Koreaan en om iets terug te doen blijf je daarna nog 1,5 uur en praat je met verschillende Koreanen die hun Engels willen verbeteren. Een geweldig concept vind ik zelf. Het is ook een leuke manier om Koreanen te leren kennen omdat ze normaliter nogal gereserveerd zijn. Ik ben er in totaal 3 keer heen geweest en ben de laatste keer nog met twee Koreanen gaan eten.

Inmiddels heeft de herfst zijn intrede gedaan. Het slipper seizoen is helaas definitief over maar oh wat ben ik gelukkig dat ik nog zo lang op blote voeten heb kunnen lopen. Dat het nu herfst is betekent niet dat het nu regent of koud wordt. Integendeel. De campus kleurt prachtig rood, oranje en geel, elke dag een strak blauwe lucht, zonnetje en lekkere koele lucht. Heerlijk! We waren onze zomer garderobe ook al aardig zat dus we vonden het helemaal niet erg dat het wat kouder werd. Het enige nadeel is dat het volgens de Housing Staff nu ook koud genoeg is om zonder airco te slapen en de afstandsbediening heeft ingenomen. Daar zijn wij het niet helemaal mee eens. Met z’n tweeën in zo’n klein kamertje wordt al snel warm en muf dus we doen nu maar de deur open met als resultaat elke nacht muggen die ons wakker suizen.

De cravings naar groenten zijn inmiddels echt begonnen. Koreanen eten namelijk louter vis, vlees en rijst. Ik heb bij de supermarkt wortel, courgette, paprika, champignon, tomaat en ei gekocht en alles opgesneden om lekkere groenten omeletten mee te maken. Hopelijk bespaar ik er ook nog wat geld mee…

November:
Inmiddels is het half november en het is nu wel echt koud. ’S nachts vriest het en overdag wordt het niet warmer dan 10 graden. Hier ben ik dus niet voor gemaakt! Het voordeel is dat we het balkonnetje kunnen gebruiken als ijskast en niet meer voor alles 8 verdiepingen naar beneden hoeven. We hebben een kerstboompje gekocht voor in de vensterbank en slingers opgehangen door de hele kamer. Vandaag (20 november) is Carmen 23 geworden. We hebben het eergisteren al gevierd in een kroeg in de stad. Ze gaf samen met een andere Nederlandse jongen, die de dag ervoor jarig was, een feestje. Was heel gezellig! Als cadeautje heb ik gekocht waar Carmen al weken naar snakt: franse kaasjes en rode wijn. In plaats van een taart met kaarsjes werd het een stapel kaasjes met kaarsjes.

Morgen ga ik naar Jeju eiland. Het grootste eiland van Korea. Ik heb heel veel zin om weer even in een andere omgeving te zijn en nieuwe dingen te zien. Echter, wat ik in het begin soms bestempelde als verveling, waardeer ik nu enorm. Dingen doen zoals; lekker lang uitslapen, series en films kijken, urenlang surfen op het internet, muziek luisteren of gewoon een tijdschriftje lezen in bed. In Nederland heb (of maak) ik hier meestal geen tijd voor en daarom geniet ik er des te meer van dat ik dat hier wel kan doen zonder in tijdsnood te komen of me schuldig te voelen omdat ik eigenlijk andere dingen moest doen.

Verder heb ik nog gedaan:
- Naar een bierfestival geweest
- 2 keer naar de film geweest
- 3 keer afgesproken met m’n Koreaanse vriendin Sue waaronder een proefles paaldansen wat ongekend zwaar was.
- Noodles soep en dumplings gegeten in een Michelin restaurant voor minder dan 10 euro
- Een Halloween party meegemaakt in een van de ‘leipste’ clubs van de wereld.
- Gehiked met Carmen in een van de vele National Parken tussen de prachtige gekleurde herfstbomen.
- Een 3 uur durende fietstocht gemaakt langs de Han River en omgeving en de suïcide bridge gezien. Deze brug is de favoriete plek voor Koreanen om zelfmoord te plegen. Om dit tegen te gaan heeft de overheid inspirerende teksten op de brug laten plaatsten om mensen te laten inzien dat het leven te mooi is om dood te gaan. Tot dusver zonder succes.
- Een tempel bezocht en vooral gekeken naar de Koreanen in traditionele kleding die fotoshoots doen.
- Naar een Lantern festival geweest. Op een rustige rivier in de stad worden ontzettend grote figuren van lantaarns tentoon gesteld. Het thema van dit jaar was de Olympische Winterspelen van 2018.

Opvallende dingen:
- Milou gaat niet meer als vrijgezel door het leven (whuuuuut!!!????)
- Milou in maart voor het eerst in d’r leven gaat skiën
- Als je zegt dat je aan Yonsei University studeert krijg je een verbaasde blik. Yonsei schijnt een hele prestigieuze universiteit te zijn waar je heel moeilijk in komt.
- Kerst is hier voor koppels in plaats van familie. Je gaat met je partner uiteten in een luxe Westers restaurant en als je geen partner hebt ga je eten met je vrijgezellen vrienden.
- Het is normaal om bij je ouders te blijven wonen tot je gaat trouwen en samenwonen met je partner. Ook als je op je 38e nog niemand gevonden hebt.
- Koreanen hebben altijd eerst een korte wisseling van gegevens als ze een nieuw persoon ontmoeten. Op basis van leeftijd en sociale status wordt de beleefdheid van het gesprek bepaald.
- Het is onbeleefd om je iets tegen een ander te zeggen voordat je bent voorgesteld aan die persoon.
- Er is een verschil tussen de Korean age en international age. Koreanen zijn 1 als ze geboren worden en tellen dan door vanaf de 1 januari. Je kan dus 1-2 jaar ouder zijn dan je international age.
- Het schijnt dat het eind november een week lang gaat regenen en het daarna meteen winter is met elke dag temperaturen onder 0.
- Parttime betekent hier niet dat je geen volle werkweek werkt maar dat het geen echte ‘grote mensen’ baan is.
- Dik zijn wordt in Korea geassocieerd met lui zijn en kan tegen je werken bij sollicitaties.
- Er wordt in Korea onderscheid gemaakt tussen je ‘health weight’ en je ‘beauty weight’. Mijn health weight zou met mijn 1.74 66 kilo zijn en mijn beauty weight 56(!) kilo.
- Koreaanse meiden betalen zo’n 1000 dollar om er zo goed mogelijk uit te zien op hun graduation photo. Die foto’s komen namelijk in handen van recruiters en kan veel beslissen over je toekomstige carrière.
- Het meest voorkomende cadeau wat Koreaanse meisjes voor hun verjaardag krijgen van hun ouders is een ooglidcorrectie. Grote, bruine ogen is het ideaal.
- Koreanen dragen allemaal dikke, oversized matrasjassen tot aan hun enkels in de winter.
- Veel koffietenten hebben geen gewone suiker maar alleen suikerwater.
- Het is onbeleefd om tegenover een oudere te zitten met je benen gekruist
- Koreanen plakken huidkleurige pleistertjes op puisten en wondjes in hun gezicht
- Woensdag 15 november was er een aardbeving (5.4) in het zuidoosten van Korea. In Seoul hebben we het ook heel licht gevoeld.
- Als mensen hun gimbap (sushirol) bestellen zonder radijs betekent het dat ze het alleen opeten op de wc. Alleen eten is iets waar veel jongeren zich voor schamen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milou

Ik ga samen met mijn beste vriendin Simone 1,5 maand backpacken door Midden-Amerika. Vervolgens ga ik samen met mijn studievriendinnetje Carmen 4 maanden studeren in Seoul en ondertussen het mooie Zuid-Korea ontdekken. Ik eindig mijn reis in de Filipijnen waar ik de laatste maand ga eiland hoppen door de Visayas.

Actief sinds 04 Mei 2017
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 22541

Voorgaande reizen:

30 November 2020 - 11 December 2020

Curaçao

18 December 2019 - 28 December 2019

Marokko

07 Augustus 2019 - 28 Augustus 2019

Slovenië en Kroatië

25 September 2018 - 25 Januari 2019

Zuid-Amerika

03 Juli 2017 - 27 Januari 2018

Midden-Amerika, Zuid-Korea en de Filipijnen

Landen bezocht: