Chuseok herfstvakantie - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van Milou Voort - WaarBenJij.nu Chuseok herfstvakantie - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van Milou Voort - WaarBenJij.nu

Chuseok herfstvakantie

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

08 Oktober 2017 | Zuid-Korea, Busan

We zijn precies een maand bezig en het is alweer herfstvakantie, echt aan toe! Ik heb met Tiia, een Fins meisje die op dezelfde verdieping als ik woont plannen gemaakt om rond te reizen door het zuiden van het land. Carmen wilde graag 600 km fietsen door Zuid-Korea in een week. Daar had ik iets minder zin in...

Donderdag hebben we om 16u de bus gepakt naar Busan, de op Seoul na grootste stad van Zuid-Korea. De busrit duurde 4,5 uur en daarna nog zo'n 1,5 uur met de metro en de benenwagen. Bij aankomst waren we moe maar we werden blij verrast door het hostel. Alles was mooi en schoon en ze hadden gratis shampoo, zeep, tandpasta en zelfs föhns en stijltangen. Tiia's eerste hostelervaring was gelukkig goed!

De volgende ochtend hadden we een heerlijk rustig ontbijt in de gemeenschappelijke ruimte en maakten we plannen voor de komende dagen. We zijn naar een vismarkt gegaan en hebben onze ogen uitgekeken. Levende octopussen die uit hun teilen klommen en omaatjes die vissen slachten alsof ze nooit anders hadden gedaan (waarschijnlijk is dat ook zo). Naast vis werden er ook veel kruiden, fruit en wat kleren verkocht. We liepen perongeluk nog door de set van een Koreaanse K-drama filmopname, oeps. We hebben super lekker geluncht en daarna de metro genomen naar een 'Cultural Village'. Het deed me denken aan Griekenland met allemaal huisjes in felle kleuren op een berg. Deze buurt is door studenten helemaal opgeknapt door alle huizen in kleuren te schilderen en kunst op te hangen door de hele stad. We vonden het perfecte koffietentje met dakterras en hebben nog lang genoten van de middagzon. Die avond hebben we super lekker Indiaas gegeten en nog een paar biertjes gedronken in het centrum van onze buurt.

Zaterdag was het 26 graden en volle bak zon. 30 september en tijd voor een serieuze stranddag. Het strand was 3 minuten lopen vanaf ons hostel. We hebben de hele dag heerlijk gezond. Tiia's witte Finse lijfje kon de zon iets minder goed aan, ondanks de factor 50! Eind van de middag hebben we ons opgefrist en zijn we na de zonsondergang naar Gwangan gegaan. Dit is een levendige buurt aan het strand met veel restaurants en barren. We hebben lekker Mexicaans gegeten en daarna soju gedronken op het strand. Onze avond eindigde in een bizarre club aan de overkant van ons hostel. De flessen Moët stonden klaar en af en toe werd er een bord pasta, caprese of fruit gebracht. Een hele bijzondere (gratis!) ervaring.

Zondag waren we brak en dat was prima want we hadden een uitje naar de grootste spa van Azië op de planning. Het was een prachtige spa met oneindig veel baden, loungeruimtes en behandelingen. We hebben ons eerst gewaagd aan de warmwaterbaden en sauna's en daarna hebben we in een soort apenpakkie de massagestoel en voetenbaden uitgeprobeerd. Na de lunch hebben we onszelf verwend met een facial en na een uurtje slapen was het tijd om naar huis te gaan. We wilden nog even wat drinken in een traditioneel theehuis maar dat was een grote deceptie. Het regende, we konden het niet vinden en toen we er eenmaal waren bleek het allemaal veel te duur te zijn. We zijn naar huis gegaan en hebben Burger King gehaald. We waren zo moe van de hele dag dat we meteen ons bed zijn ingedoken.

Maandagochtend hebben we bus gepakt naar Gyeongju, een dorpje wat ook wel 'museum without walls' wordt genoemd door de velen tombes en tempels die er te zien zijn. We werden ontvangen door de vriendelijke gastheer en gingen meteen op pad. We hebben rondgelopen langs alle bezienswaardigheden. Op zich allemaal niet heel bijzonder maar bij elkaar leuk om te zien. 'S avonds hebben we gegeten op de nightmarket. De volgende ochtend was het Chuseok, Koreaanse Thanksgiving. We werden uitgenodigd in de kamer van de gastheer met alle gasten voor rijstcakes (niet te beuken) en druiven. Die middag zijn we gaan hiken in Gyeongju National Park. Het was een leuke hike waarbij je wel uitgedaagd werd door rotsen, beekjes, boomwortels en wat hoogteverschillen maar niet helemaal kapot ging van ellende (de vulkaan in Guatemala zit nog vers in m'n geheugen). In 2 uur liepen we naar de top en in een uurtje terug. De 21 graden, een blauwe lucht en het zonnetje maakte de uitzichten nog mooier.
Eenmaal terug in het hostel hebben we even gechillt en 's avonds hebben we weer op de nightmarket gegeten. Dit keer heerlijke garnalen met knoflook en groenten.

Woensdagochtend reden we in 1,5 uur met de bus naar Andong. We konden pas om 16u inchecken dus we hebben onze spullen in het hostel gebracht en zijn op pad gegaan. We hebben een broodje gehaald bij de bakkerij en hebben de bus gepakt naar Hahoe Folk Village. Dit is een dorp waar al 600 jaar dezelfde families wonen op traditionele wijze. Althans dit is wat Lonely Planet ons vertelde. Wij hadden onze vraagtekens bij dit dorp aangezien overal de duurste auto's voor de deur stonden en iedereen een smartphone had. Het was wel leuk om even rond te lopen en de oude huisjes en moestuinen te zien. Het was wederom heerlijk weer. 'S avonds konden we geen restaurant vinden met een Engels menu of plaatjes dus werd het gokken en het pakte goed uit! Een soort kippenstoof met kool, rijst en wat bijgerechten. Aan de rand van de stad was een Mask Festival. We zijn even een kijkje gaan nemen. Het was een soort kruising tussen een markt en kermis en er waren dans -en zangoptredens. Voor de restaurantjes buiten werden hele varkens aan een spit rondgedraaid en kon je lekker eten. Helaas hadden we dat al gedaan...

Donderdagochtend wilden we om 10.10 de bus pakken naar Suwon. Een plaatsje 30 km onder Seoul wat onze laatste bestemming zou worden. Helaas waren de eerste bussen al volgeboekt door de drukte van de vakantie en moesten we 3 uur wachten. Eenmaal onderweg bleek dat we de rit niet in de beloofde 2,5 uur gingen halen. Een heel groot deel van de route ging door de bergen en we hadden file. Uiteindelijk kwamen we om 18u aan in het hostel. Wat een dag! We hebben een pizza gedeeld en zijn gaan chillen in onze kamer. De volgende ochtend werden we fit wakker. We zijn rustig opgestaan en hebben voor de zoveelste keer gegeten bij onze lievelingsbakkerij die hier door het hele land zit: Paris Baguette. Na onze brunch kon de wandeling beginnen. Rondom het stadscentrum van Suwon staat een prachtig fort van ruim 200 jaar oud. We zijn al kletsend helemaal rondom gelopen en tussendoor nog even een buurt ingelopen met veel streetart. Een super leuke dag! Eind van de middag hebben we onze tassen opgehaald in het hostel en hebben we de metro terug naar huis gepakt. Carmen komt pas zondag terug dus ik had voor de verandering weer eens een nachtje alleen, ook best lekker!

Opvallende dingen:
- Koreanen waarschuwen je altijd als je iets wil bestellen wat in hun ogen te pittig voor jou is
- Ouderen worden heel erg gerespecteerd hier. Dat dwingen ze zelf ook af door iedereen aan de kant te beuken zodat ze kunnen zitten in het ov
- Bussen zijn ‘sold out’ zodra er geen zitplaatsen meer zien. Staanplaatsen doen ze niet aan.