Utila en Copán - Reisverslag uit Utila, Honduras van Milou Voort - WaarBenJij.nu Utila en Copán - Reisverslag uit Utila, Honduras van Milou Voort - WaarBenJij.nu

Utila en Copán

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

13 September 2017 | Honduras, Utila

Zodra ik weer grond onder m’n voeten had was ik de zware reis van 2,5 dag meteen vergeten. Utila is een prachtig eiland in de Caribische zee. En dat was meteen merkbaar! Afro-americans, een relaxte sfeer en overal duikscholen. Love it! We werden door de duikschool die ik die ochtend nog snel had geboekt opgehaald per tuktuk. Simone had iets langer nodig om te herstellen van de boottocht maar daar was niet echt tijd voor want zodra we een stap in de duikschool hadden gezet, werd ze overladen met redenen waarom ze d’r Open Water Diver Course moest gaan doen. Op dit soort momenten is haar spontaniteit heel positief want nog geen tien minuten later stond er een handtekening onder het contract. Na een waanzinnige zonsondergang aten we een heerlijke Hondurese maaltijd samen met anderen van de duikschool. Onder het genot van een paar biertjes evalueerden we de trip tot nu toe. We waren het er allebei over eens dat we reizen het leukst vinden als je niet hoeft te stressen over tijd en niet teveel hoeft na te denken over geld. Dus in het vervolg zouden we in 6 weken 2 landen doen in plaats van 4. Ook al is het echt geweldig en zijn we op zoveel prachtige plekken geweest.

De volgende ochtend nam Berto, een divemaster, mij mee voor twee fundives. De anderen op de boot hadden een ander niveau dus ik kreeg een private tour. Heel fijn aangezien het bijna een jaar geleden was dat ik voor het laatst had gedoken. De duiken waren prachtig en ik hield het maarliefst een uur vol met nog 1/3 van m’n tank over. Simone was ondertussen begonnen met haar duikcursus samen met een gekke Japanse chick die niet kon zwemmen en bang was voor water. De tweede dag verliep eigenlijk precies hetzelfde.

De dag erna was ik even klaar met het duiken en ging ik een dagje zonnen op het dek. Ik heb heerlijk ontbeten in een goede koffietent en ’s avonds hadden we een huisfeestje van twee divemasters. De dag erna hebben we samen gezond. ’S avonds hebben we Italiaans gegeten en rode wijn gedronken met Nanigui, een Vlaams meisje die half Hondurees is. Daarna hadden we een afscheidsfeestje van Shaun, de duikinstructeur van Simone bij hem thuis. Het was heel gezellig en daarna zijn we nog met anderen van de duikschool naar een plaatselijke bar gegaan. De volgende ochtend werd ik overgehaald om toch mee te gaan duiken samen met Nanigui en Simone, beide net gecertificeerde duikers! Ik vond de duik niet heel leuk omdat we met een groep van 6 waren. Dit is sowieso vrij groot maar de twee dagen ervoor was het een divemaster en ik dus dat was even schakelen. Ik besloot de tweede duik niet mee te gaan en lekker te gaan liggen op het dek van de boot.

De volgende ochtend moesten we om 6u bij de boot zijn om kaartjes te kopen. Het was het drukste weekend van het jaar geweest en alle mensen wilden terug naar het vaste land. De boottocht was een stuk minder heftig gelukkig dit keer. We werden bij aankomst als sardientjes in een taxi gepropt en moesten toen nog 2 uur wachten op de minivan naar Copán. Gelukkig vond het wachten plaats in een Wendy’s dus genoten we van second breakfast met pannenkoeken en patat. We werden in een krappe minivan gedrukt. De 40 dollar absoluut niet waard maar ja, als je weinig tijd hebt moet je wel…

Na een rit van 8 uur kwamen we aan in Copán. Af en toe had ik het idee dat de chauffeur dacht dat hij in een Mario Kart spel zat in plaats van op een autoweg vol met gaten in Honduras. Een aantal keer ging t op een haar na goed. Toen we aankwamen in Copán werden we blij verrast door onze luxe kamer. Ook het dorpje is heel mooi en schattig. We hebben heerlijk gegeten in een restaurant met Vlaamse eigenaar.

De volgende ochtend zijn we na het ontbijt in dezelfde tent naar de ruïnes van Copán gegaan. Dit is een groot archeologisch park met opgravingen en tempels uit de tijd van de Maya’s. Er waren amper toeristen en de temperatuur was nog redelijk koel. Terwijl we door het park liepen, las Simone wat informatie voor van Wikipedia. Een gids is zó overrated! Eenmaal terug in het hostel konden we nog even een wrap naar binnen schuiven en douchen en toen werden we opgehaald voor onze laatste trip naar Antigua, Guatemala.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milou

Ik ga samen met mijn beste vriendin Simone 1,5 maand backpacken door Midden-Amerika. Vervolgens ga ik samen met mijn studievriendinnetje Carmen 4 maanden studeren in Seoul en ondertussen het mooie Zuid-Korea ontdekken. Ik eindig mijn reis in de Filipijnen waar ik de laatste maand ga eiland hoppen door de Visayas.

Actief sinds 04 Mei 2017
Verslag gelezen: 1030
Totaal aantal bezoekers 22670

Voorgaande reizen:

30 November 2020 - 11 December 2020

Curaçao

18 December 2019 - 28 December 2019

Marokko

07 Augustus 2019 - 28 Augustus 2019

Slovenië en Kroatië

25 September 2018 - 25 Januari 2019

Zuid-Amerika

03 Juli 2017 - 27 Januari 2018

Midden-Amerika, Zuid-Korea en de Filipijnen

Landen bezocht: